Vragen? 089/41.49.12

Tips en Tricks starten voetbalseizoen

 

Tips & tricks ter voorbereiding van het voetbalseizoen

Een gezond en getraind lichaam is in staat om de intensieve belasting tijdens het voetballen aan te kunnen. Maar na een lange tijd niet gesport te hebben, kunnen blessures zich snel voordoen. Onvoldoende rust of blijven trainen met een lichte blessure kunnen ook zorgen voor een kwetsuur.

Blessurepreventie is een belangrijk aspect tijdens de voorbereiding van het voetbalseizoen. We maken een onderscheid tussen passieve en actieve blessurepreventie. Onder passieve preventie vallen voldoende rust, goede voetbalschoenen (link naar webshop voetbalschoenen), gezonde voeding en voldoende hydratatie (minstens 1.5l per dag). Onder actieve blessurepreventie verstaan we een goede bekkencontrole, rompstabilisatie, spierversterkende oefeningen en lenigheid. Een betere lichaamshouding zorgt ook voor een betere lichaams- en balbeheersing.
Hieronder vinden je vijf tips & tricks zodat jullie goed aan het voetbalseizoen kunnen starten.

1. Start to run

Letterlijk dus, begin met lopen! Check ook zeker of je loopschoenen nog in goede conditie zijn.

 

2. Jongleren

Beter voor het balgevoel en oefening baart kunst!

 

3. Spierversterkende oefeningen.

De spieren in het onderlichaam moeten goed getraind om blessures te voorkomen en de balbeheersing te verbeteren. Denk dan zeker aan de grote spiergroepen zoals de hamstrings, quadriceps, adductoren en kuitspieren. Oefeningen voor deze spieren zijn onderaan terug te vinden op de Fifa 11+ Warming-Up poster.

 

4. Core stability.

Door de romp te trainen, ga je een betere lichaamshouding aannemen en dit zorgt dan weer voor een betere lichaams- en balbeheersing. Enkele oefeningen die voor een sterke ‘core’ zorgen, zijn plank en side plank. Deze oefeningen zijn terug te vinden in verschillende niveaus op de Fifa 11+ Warming-Up poster onderaan deze pagina.

 

5. Stretching.

De hamstrings, quadriceps en adductoren zijn spieren die nogal gevoelig zijn voor blessures bij voetballers. Het is dus zeer belangrijk om deze spieren na de training ook te stretchen. Vergeet ook je kuitspieren niet!

 

Last but not least...

Hieronder vind je nog een aantal aandachtspunten die je zeker niet mag vergeten bij het uitvoeren van bovenstaande tips:

  • - Doe je oefeningen op regelmatige basis
  • - Zorg voor een goede uitgangspositie en let op de correcte uitvoering
  • - Je mag geen pijn tijdens voelen tijdens het uitvoeren van de oefeningen
  • - Vergeet nooit op te warmen voor het uitvoeren van de oefeningen
  • - Stretching is erg belangrijk, zowel voor als na het uitvoeren van de oefeningen.

 

Fifa 11+ Warming-Up Poster